Izstrādā testu apdāvinātības noteikšanai

Zanes Lukevičas vārds Aizkraukles novadā izskanējis, runājot par pedagoģiju, izglītības izaugsmi un pārdomātu, stratēģisku pieeju skolēnu attīstībai. Aizkraukles novada pašvaldības izsludinātajā  biznesa ideju konkursā "Esi uzņēmējs Aizkraukles novadā 2024!" viņa ieguva finansējumu savas idejas īstenošanai ‒ digitāla apdāvinātības identificēšanas testa izstrādei, kas pieejams tīmekļvietnē www.spejanakotnei.lv.

Pozitīvisms disciplinēšanai  

‒ Ar ko nodarbojaties profesionālajā dzīvē?

‒ Esmu pedagoģe ar plašu izglītības pieredzi un vairākām profesionālajām kvalifikācijām, tostarp izglītības zinātņu maģistra grādu izglītības vadībā. Vairāk nekā desmit gadus darbojos izglītības jomā, no tiem deviņus gadus strādāju Aizkraukles pagasta sākumskolā par sākumizglītības skolotāju. Paralēli skolotājas darbam esmu bijusi sociālais mentors Aizkraukles novada Sociālajā dienestā, atbalstot ģimenes ar bērniem, īpaši vecākus sarežģītās situācijās, kopīgi meklējot risinājumus un viņiem sniedzot nepieciešamo palīdzību. Ar lielu entuziasmu vairāku gadu garumā Aizkraukles novada pirmsskolās esmu brīvprātīgi darbojusies projektā “STOP 4–7”, palīdzot mainīt bērnu antisociālo uzvedību, izmantojot pozitīvās disciplinēšanas metodes. Pašiniciatīvas vadīta, pastāvīgi tiecos pēc jauniem izaicinājumiem izglītības projektu un konkursu jomā, kur ar pilnu atdevi īstenoju savas idejas.

Izmantojot savu izglītības platformu “Spēja nākotnei”, vadu kursus pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem, koncentrējoties uz izglītības paradigmas maiņu, apdāvinātības atpazīšanu un skolu stratēģisko attīstību, kā arī vadu fakultatīvas nodarbības apdāvinātiem bērniem. Šobrīd strādāju Daudzeses pagasta pirmsskolas izglītības iestādē “Čiekuriņš” par pirmsskolas izglītības metodiķi.

Jāmotivē arī talanti

Kādi, jūsuprāt, ir mūsdienu izaicinājumi izglītības jomā?

‒ Latvijas izglītības sistēma šobrīd saskaras ar vairākiem būtiskiem izaicinājumiem ‒ zemiem skolēnu akadēmiskajiem sasniegumiem, mācīšanās grūtībām, uzvedības problēmām, reģionālo nevienlīdzību un demogrāfiskās lejupslīdes radītajām pārmaiņām. Skolu tīkla optimizācija, slēdzot mazās skolas, bērniem ļauj mācīties lielākās klasēs, kur, kā rāda labā prakse, viņi var labāk attīstīt sociālās prasmes, līderību un vieglāk veidot draudzības saites. Taču mēs pārāk koncentrējamies uz skolēniem ar zemiem sasniegumiem, atstājot spējīgākos bez personalizētas pieejas un atbalsta. Nereti arī pirmo kursu studenti tiek aicināti vadīt klases bez pienācīgas sagatavošanās un atbalsta, kas var negatīvi ietekmēt gan skolēnu mācību sasniegumus, gan pašu pedagogu motivāciju. Mūsdienu skola nav tikai zināšanu nodošanas vieta, bet sarežģīta sociālā vide, kur skolotājiem jāiegulda daudz spēka, bieži trūkst atbalsta un tiesību, kas rada izdegšanu un motivācijas zudumu. Kvalitatīvas un iekļaujošas izglītības atslēga ir skolotāja personība un viņa profesionalitāte.

Izveido tīmekļvietni

Kas jūs pamudināja piedalīties biznesa ideju konkursā?

‒ Pirms diviem gadiem veicu kvalitatīvu pētījumu par apdāvinātu bērnu iekļaušanu vispārizglītojošajās skolās Latvijā, īpaši pievēršot uzmanību Aizkraukles novadam. Iegūtie dati parādīja, ka daudzi izcili skolēni netiek pamanīti, un viņu vajadzības bieži paliek novārtā, kas izraisa vientulību un motivācijas samazināšanos. Lai mainītu šo situāciju, piedalījos Aizkraukles novada pašvaldības biznesa ideju konkursā "Esi uzņēmējs Aizkraukles novadā 2024!", kur prezentēju savu ideju ‒ informatīvu tīmekļvietni www.spejanakotnei.lv, kas ietver digitālu testu apdāvinātības atpazīšanai bērniem. Ar precīzi aprēķinātu finansējumu un skaidru vīziju trīs mēnešu laikā izveidoju digitālo platformu, kas sniedz atbalstu bērniem, vecākiem un pedagogiem, veicinot iekļaujošu un motivējošu izglītības vidi. Jāatzīst, ka šo projektu būtu uzsākusi arī bez konkursa finansējuma, jo tā ir mana sirdslieta un aizraušanās, bet esmu pateicīga par pašvaldības sniegto finansiālo atbalstu, kas palīdzēja ideju īstenot.  Piedalīšanās konkursā mani motivēja izaicināt sevi, paplašināt redzesloku un veidot jaunas sadarbības iespējas, kas man profesionāli ir ļoti nozīmīgi. Man vienmēr ir svarīgi ne tikai pamanīt problēmas, bet arī meklēt tām konkrētus risinājumus. Uzskatu, ka jebkuriem lēmumiem un risinājumiem jābalstās uz faktiem un datiem, nevis pieņēmumiem vai subjektīviem viedokļiem. Biznesa ideju konkurss man deva iespēju īstenot savas profesionālās idejas, kas balstītas rūpīgā datu analīzē un reālu vajadzību izpētē.

Apdāvinātība ir jāpamana

Kādēļ tika izvēlēts nosaukums “Spēja nākotnei”?

‒ Nosaukums simbolizē gan katra bērna unikālo spēju potenciālu, gan mūsu kopīgo iespēju veidot taisnīgāku, stiprāku un pārtikušāku nākotnes sabiedrību. Bērni, kuri bieži vien paliek nepamanīti, var kļūt par izgudrotājiem, domātājiem, izciliem dažādu profesiju pārstāvjiem un darba devējiem. Tomēr, ja bērnu spējas laikus neatpazīstam un neatbalstām, mēs riskējam zaudēt ne tikai viņu potenciālu, bet arī pašu iespēju radīt labāku nākotni mums visiem.

Jāatbild uz 40 jautājumiem

Bērna talantu vecāki un pedagogi parasti pamana paši, vērojot bērna darbošanos, intereses. Kādēļ vēl vajadzīgs digitālais tests?

‒ Vecāki un pedagogi bieži var, bet ne vienmēr spēj pamanīt bērna talantus, vērojot viņa ikdienas darbības, intereses un spējas. Tomēr talantu apjoms un to dažādība ir plašāka, nekā var šķist pirmajā brīdī. Ne vienmēr apdāvinātību ir viegli pamanīt ‒ ja bērns nav izteiksmīgs sportists vai ātrs skaitļotājs galvā matemātikā, viņa talants var būt smalkāks un mazāk acīmredzams. Piemēram, bērnam var piemist fenomenāla atmiņa, ātrs mācīšanās temps vai izteikta radošuma spēja, ko ikdienas novērojumos nevar tik skaidri pamanīt. Tieši šī iemesla dēļ nepieciešams digitāls tests, kas sistemātiski un visaptveroši izvērtē dažādas talantu jomas. Tests ir sadalīts blokos, kas aptver dažādas spējas ‒ sākot no loģiskās domāšanas, atmiņas un uzmanības līdz radošumam un sociālajām prasmēm. Tas palīdz atklāt gan acīmredzamos, gan mazāk pamanāmos talantus un sniedz objektīvu un detalizētu bērna spēju kartējumu. Tests sastāv no 40 jautājumiem ar “jā” vai “nē” atbildēm, ko aizpilda bērna vecāks vai skolotājs, balstoties uz novērojumiem. Izpilde aizņem apmēram septiņas minūtes, un tas ir pielāgots bērniem no 5 līdz 15 gadiem. Testa rezultāti statistiski parāda bērna apdāvinātības iespējamību procentos un sniedz detalizētu skaidrojumu par talantu jomām, palīdzot vecākiem un pedagogiem labāk izprast bērna stiprās puses. Visi dati tiek saglabāti vēsturē, ļaujot tos jebkurā brīdī aplūkot un sekot līdzi bērna attīstībai. Ir pieejami trīs testa iegādes portfeļi ‒ individuālais tests, grupu testi un organizāciju testi ‒ ar cenu pielāgošanu atbilstoši izvēlētajam risinājumam. Samaksa un autentifikācija notiek droši, izmantojot ielogošanos ar savu bankas kontu un apmaksu bezskaidras naudas režīmā.

Novērtē spējas plašākā spektrā

Vai kādreiz testa rezultāti nesakrīt ar vecāku un pedagogu iepriekšējiem novērojumiem?

‒ Testa rezultāti var nesakrist, jo ikdienas vērojumi ir subjektīvi un atkarīgi no konkrētā konteksta. Digitālajā testā izmantoti standartizēti, zinātniski pārbaudīti rīki, kas objektīvi novērtē bērna spējas plašākā spektrā, tostarp tādas, kas ikdienā var palikt nepamanītas. Arī zinātniskās pētniecības dati rāda, ka talantu atklāšanai nepieciešama gan kvantitatīva testēšana, gan kvalitatīvi novērojumi. Apvienojot abus, iegūst pilnīgāku un precīzāku priekšstatu par bērna spējām.

Personalizēta pieeja

Vai ar bērniem tiekaties arī klātienē?

‒ Jā, iepriekš ar kolēģi vadījām grupu nodarbības bērniem Aizkraukles pilsētas centrā, taču esmu sapratusi, ka tieši individuāla pieeja ļauj bērnam atklāt viņa spējas un potenciālu. Strādājot ar vienu vai diviem bērniem vienlaikus, varu nodrošināt ciešāku, kvalitatīvāku, personalizētāku un efektīvāku atbalstu katra bērna vajadzībām un interesēm. Tādēļ turpmāk grupu nodarbību vairs nebūs, un no 1. septembra “Spēja nākotnei” strādās jaunās telpās Aizkrauklē, Bērzu ielā 4, kur sāksies individuālas un divu bērnu privātstundas. Nodarbībās plānots piedāvāt palīdzēt bērniem attīstīt kognitīvās spējas, uzlabot lasītprasmi un rakstītprasmi un matemātiskās prasmes, kā arī regulēt emocijas un veicināt pozitīvu uzvedību, īpaši bērniem ar uzvedības grūtībām. Beidzot arī Aizkrauklē bērniem ir iespēja saņemt šāda veida pakalpojumu! Pieraksts privātstundām ir atvērts un pieejams “Spēja nākotnei” mājaslapā.

Gan radio, gan biznesa šovs

Jūsu iniciatīvas pamanījis arī  Latvijas Radio.

‒ Uzaicinājumu piedalīties Latvijas Radio 2 raidījumā “Ģimenes studija” saņēmu neilgi pēc tīmekļvietnes izveides. Tiešraides sarunā runāju par apdāvinātības agrīnu identificēšanu pirmsskolas vecumā, akcentējot, ka spēja laikus pamanīt un izprast bērna kognitīvo potenciālu ir būtisks priekšnosacījums viņa turpmākajai attīstībai. Norādīju arī uz nepieciešamību stiprināt gan vecāku, gan pedagogu izpratni šajā jomā.

Kā nolēmāt piedalīties biznesa ideju šovā “Miljonu vērta ideja”?

‒ No Aizkraukles uzņēmējdarbības atbalsta un komunikācijas speciālistes Elitas Kaņepējas saņēmu ikmēneša informatīvo vēstuli, kurā bija informācija par iespēju pieteikties biznesa ideju šovam “Miljonu vērta ideja”. To organizēja SEB banka sadarbībā ar TV3. Pirmā doma bija skaidra – nē. Taču nakts klusumā, kad domas kļuva sapņainākas, tomēr uzrakstīju pieteikumu. Nevienam to nepateicu, pat vīram ne ‒ ne tāpēc, ka trūktu atbalsta, bet tāpēc, ka šis bija mans personīgais solis. Man pašai bija jāizlemj, vai pietiek pārliecības. Izrādījās – pietiek. Dažas dienas vēlāk saņēmu zvanu no šova producentiem ‒ iniciatīva “Spēja nākotnei” tika izvirzīta tālāk. No simtiem pieteikumu mana  ideja, kas ietvēra “Apdāvinātu bērnu virtuālo skolu” un “Testa validēšanu”, nokļuva starp labākajām. Kopā  ar kolēģi Sabīni Putāni rūpīgi sagatavojāmies uzstāšanās dienai. Ideja tika pamanīta un iekļuva pirmajā desmitniekā.

Jāsaglabā idejas autentiskums

Kādas ir jūsu turpmākās ieceres šajā jomā?

‒ Iecerēts turpināt vadīt tiešsaistes seminārus pedagogiem un iestāžu vadītājiem par pārmaiņu vadību, izglītības paradigmas maiņu un mērķtiecīgu apdāvinātības attīstību izglītības jomā. Mani uzrunā izdevniecības, izglītības platformas, kas vēlētos manu ideju pakļaut savām struktūrām, taču negribu zaudēt savas idejas autentiskumu. Uz autoratlīdzības pamata ir uzsākta veiksmīga sadarbība ar izglītības platformu “Ideju lauks”, lai platformas “Spēja nākotnei” pieeja apdāvināto bērnu identificēšanai un talantu attīstīšanai kļūtu pieejamāka skolām un plašākai sabiedrībai Latvijā. Un, protams, ir vēl kāds lielāks mērķis... Bet par to – citreiz!

Daudzpusība sniedz elastību

Esat mamma, sieva, pedagoģe un uzņēmēja. Vai nav grūti to visu apvienot?

‒ Man tas ir spēks. Daudzpusība sniedz man elastību un plašāku skatījumu no dažādām perspektīvām ‒ šajā mainīgajā pasaulē tā ir mana vērtība. Darba spējas, šķiet, esmu mantojusi no  mammas ‒ gan fizisko, gan morālo izturību, gan spēju uzņemties un izdarīt līdz galam. Darba ritmā un idejās reti kad ieslēdzas bremzes. Man ir trīs bērni un atbalstošs vīrs, kurš vienmēr ir blakus. Apkārtējie zina, ka esmu pilnībā aizrāvusies ar lietām, ko apņemos darīt. Skolotājas lomu nekad nejaucu ar mammas lomu — šīs divas pasaules man ir skaidri atdalītas. Esmu iedvesma saviem bērniem ‒ to uzzināju, lasot meitas rakstītās atklāsmes vēstules latviešu valodā. Reiz kāda profesore man sacīja vārdus, kas mani pavada līdz šai dienai: “Tu domā ātrāk, nekā sistēma spēj kustēties.” Teiktajā ir daudz patiesības. Es ātri saredzu iespējas un vienmēr domāju soli uz priekšu, tāpēc vēlos, lai izglītības iestādes Latvijā būtu kā dzīvas molekulas ‒ nepārtraukti mainīgas, elastīgas un spējīgas palīdzēt ikvienam atklāt savu spēju potenciālu.

Saistītas tēmas

Uzņēmējdarbība