Aizkraukle Jauniešiem Uzņēmējdarbība
balvu saņēmēji no Jaunjelgavas
“Labākais SMU stends” – “GETit”. Jaunjelgavas vidusskolas 12. klases skolēni - Gundega Gruberte, Elīna Vickopa un Tomass Deinis - kopā ar skolotāju Kristīni Baltu

IGA centrā Aizkrauklē 18. martā pulcējās 47 skolēnu veidotie mācību uzņēmumi no dažādām Latvijas skolām, rādot un tirgojot savus ražojumus. Pasākumā “Cits Bazārs” varēja sastapt uzņēmīgus jauniešus arī no Jaunjelgavas un Aizkraukles novada vidusskolas, kuri piedāvāja dažādus interesantus darinājumus. 

Biznesa izglītības biedrības “Junior Achievement Latvia” un Aizkraukles novada vidusskolas rīkotais skolēnu mācību uzņēmumu reģionālais pasākums “Cits Bazārs” atkal notika Aizkrauklē – iepriekš tas norisinājās Uzņēmēju dienās, tad skolēni ierobežojumu dēļ veiksmīgi pielāgojās situācijai un savus ražojumus tirgoja e- katalogā, taču tagad atkal ir iespēja tikties ar pircējiem klātiene, rādot, stāstot un pārdodot savus darinājumus. IGA centrā todien varēja sastapt un iepazīt skolēnu mācību uzņēmumus no Aizkraukles, Jaunjelgavas, Jēkabpils, Madonas, Ogres, Valmieras, Daugavpils, Viļāniem, Mārupes un Rīgas.

Apdrukātas cepures un krekliņi, bišu produkti, ķermeņa skrubji, rotaslietas, grāmatzīmes, plānotāji, karšu maciņi – tie ir tikai daži no darinājumiem, kurus jaunie uzņēmēji piedāvāja Aizkrauklē. Tirdziņu apmeklēt bija vērts arī tādēļ, lai vērotu skolēnu lielisko prasmi prezentēt savus uzņēmumus un darinājumus, iepazītu daudzus interesantus un radošus jauniešus.

Tirdziņa burzmā sastapām arī vairākus jaunos uzņēmējus no Aizkraukles novada.

“Lai jūs valdāt pār naudu, nevis nauda – pār jums!” šādu novēlējumu saņemam stendā, kurā trīs jaunieši no Jaunjelgavas vidusskolas 12. klases – Gundega Gruberte, Elīna Vickopa un Tomass Deinis – reklamē savu uzņēmumu “GETit”, kura nosaukumā iekļauti uzņēmuma īpašnieku pirmie vārdu burti. Uzņēmums ražo finanšu plānotājus mērķu sasniegšanai un skaidras naudas organizēšanai. Jaunieši stāsta, ka plānotājā var ielikt naudu arī konkrētam mērķim, piemēram, komunālajiem maksājumiem, atpūtai, neparedzētiem izdevumiem, kā arī  blakus pierakstīt, cik esat ielikuši vai izņēmuši. Plānot var arī mēneša budžetu, bet ierakstu var viegli labot, to izdzēšot. Plānotāji iesieti skaistos vākos, uzņēmums piedāvā arī personalizētu uzrakstu dažādās valodās, par to nepiemaksājot. Jaunieši paši vākus arī šuj. Viņi bilst: “Mums ir praktiskas zināšanas un strādīgas rokas.”

Uzņēmums darbojas kopš janvāra, un jaunieši atklāj, ka plānotāju darināšana izvēlēta, jo paši saskārušies ar budžeta plānošanas problēmām – tērējuši naudu sīkumiem un nevajadzīgām lietām, bet jākrāj taču lielākām lietām. “Šī ideja ir populāra Amerikā, bet mēs uzskatām, ka to ir vērts ieviest arī Latvijā,” saka Gundega Gruberte. “Plānotājs ir laba dāvana gan sev, gan citiem, turklāt mēs uz grāmatas vāka varam uzrakstīt arī dāvanas saņēmēja vārdu vai kādu viņam nozīmīgu teicienu.” Jaunieši sola pasūtījumu izpildīt pāris nedēļu laikā, jaunjelgaviešu uzņēmumam ir arī sava mājaslapa.

Uzņēmuma “BACK UP” dibinātāji Amanda Malatkovska, Kitija Kuprijanova un Gabriēla Elizabete Kareva no Aizkraukles novada vidusskolas tirgo ļoti glītus un gaumīgus karšu turētājus. Tiem viena puse ir pašlīmējoša un to paredzēts piestiprināt pie mobilā telefona vāciņa. Karšu turētājā var glabāt bankas karti, e-talonu, vizītkartes, arī naudu. “Tas ir ērts risinājums, moderna pieeja un ilgi lietojams produkts,” reklamē jaunieši. Amanda Malatkovska atklāj, ka karšu turētājus nolēmuši ražot, jo jauniešiem ir paradums karti vai naudu aizbāzt aiz telefona vāciņa, jo maku neviens līdzi nenēsājot. “Vāciņš no biežās noņemšanas ar laiku deformējas, un mēs izdomājām, kā šo karšu glabāšanas ideju padarīt ērtāku un funkcionālāku,” saka meitenes. Karšu turētājus viņas šuj pašas, uz tā uzspiež firmas logo, kas ir gaumīgs un neuzkrītošs. Jaunietes atzīst, ka viņu ražotais produkts bauda pircēju ievērību, tos cilvēki pērk arī dāvanām, turklāt katrs karšu turētājs iepakots skaistā kastītē.

Aizkraukliešu uzņēmums “BACK UP” darbojas pirmo gadu, visas tā īpašnieces mācās 12. klasē un viņas atzīst, ka savu ideju varētu vēl vairāk attīstīt, ja būtu saņēmušās savu uzņēmumu dibināt agrāk. 

Uzņēmuma “Cup of Coffee” stendā var nopirkt ķermeņa skrubi, kura galvenā sastāvdaļa ir kafijas biezumi. Tiem pievieno jūras sāli, piparmētru, kliņģerītes, kumelītes. Uzņēmuma dibinātāji ir Madara Luste, Gundega Sergeviča un Valdis Vilcāns. Jaunieši stāsta, ka skaistumkopšanas produktus nolēmuši gatavot, jo viņiem ir zināms uzņēmums, kurš izlietotos kafijas biezumus izmet, bet jaunieši piedāvājuši sadarbību un sākuši tos pārstrādāt. “Interese par mūsu ražoto produktu ir, mēs esam par to priecīgi,” saka jaunieši.

Lai dibinātu savu uzņēmumu, jebkurš vecums ir piemērots. Tirdziņā savas darinātās grāmatzīmes piedāvāja arī 5. klases skolniece Amanda Cielēna no Aizkraukles. Uzņēmumā “Cielēni” meitene darbojas kopā ar savu brāli, bet meitene stāsta, ka arī mamma un tētis tiekot nodarbināti ražošanā. Mazā uzņēmēja Amanda atklāj, ka tik lielā pasākumā tirgojas pirmo reizi un priecājas, ka par darinājumiem ir interese, tos pērk.

Skolēnu mācību uzņēmumu reģionālajā pasākumā Aizkrauklē “Cits Bazārs” skolēnu mācību uzņēmumus (SMU) arī vērtēja un apbalvoja. Žūrijā bija AS “Swedbank” Aizkraukles filiāles vadītāja Oksana Zariņa, SIA “Firma Madara 59” nekustamo īpašumu pārvaldniece Ieva Erdmane, SIA “IMiga” vadītāja Ingūna Grandāne, laikraksta “Staburags” redaktore Agita Grīnvalde- Iruka, Kokneses apvienības pārvaldnieces vadītāja Agrita Vagoliņa, Kokneses Ģimenes atbalsta dienas centra vadītājai Ieva Ūtēna un Aizkraukles novada Izglītības pārvaldes vadītāja Sarmīte Kļaviņa.

Balvu ieguvēji pamatskolu grupā

  • “Sociāli atbildīgs skolēnu mācību uzņēmums” – “Lai prieks!” (Kusas pamatskola), ražo koka izstrādājumus.
  • “Tehnoloģiskās inovācijas produkts vai pakalpojums” –  “Maisiņkafija” (Aizkraukles novada vidusskola), ražo dabīgu kafiju maisiņos.
  • “Labākā SMU pārdošanas komanda” – “EKE Bracelets” (Madonas pilsētas vidusskola), parakorda virves izdzīvošanas rokassprādzes.
  • “Uz zināšanām balstīts produkts vai pakalpojums” – “Citi vilki” (Bērzaunes pamatskola), ražos oriģinālas ziepes, izmantojot dabai draudzīgus materiālus.
  • “SMU biznesa potenciāls” – “Carry On” (Madonas Valsts ģimnāzijas), iepirkuma maisiņu pārnēsātājs no finiera, iepirkumu maisiņš.
  • “Ilgtspējīgs SMU produkts vai pakalpojums” –  “Kornean Forest” (Madonas pilsētas vidusskola), dabai draudzīgi piekariņi.
  • “Labākais SMU stends” – “Zumzums” (Bērzaunes pamatskola), produkti no un ar bišu vasku – sveces, kosmētika, ziepes.

Uzvarētāji  vidusskolu grupā

  • “Sociāli atbildīgs skolēnu mācību uzņēmums” – “Beanie” (Rīgas Valsts 3.ģimnāzija) ražos melnas, ērtas un ilgtspējīgas cepures, T kreklus.
  • “Tehnoloģiskās inovācijas produkts vai pakalpojums” – “Bookie” (Rīgas Valsts 1.ģimnāzija), aplikācija savam digitālajam grāmatu plauktam.
  • “Labākā SMU pārdošanas komanda” – “KiWi” (Madonas Valsts ģimnāzija), ražo trauciņs krūzei, kas spēj noturēt siltumu dzērienam.
  • “Uz zināšanām balstīts produkts vai pakalpojums” – “AKA Suhārs” (Aizkraukles novada vidusskola) – rokām gatavoti cukura produkti, krāsoti ar dabīgām, pašiegūtām augu krāsvielām.
  • “SMU biznesa potenciāls” – “Volt Station” (Rīgas Valsts 2. ģimnāzija) – ozolkoka elements ar iebūvētu bezvadu lādētāju viedtālrunim un austiņām.
  • “Ilgtspējīgs SMU produkts vai pakalpojums” – “Cup of Coffee” (Aizkraukles novada vidusskola) – ķermeņa skrubji no pārstrādātiem kafijas biezumiem ar augu piedevām.
  • “Labākais SMU stends” – “GETit” (Jaunjelgavas vidusskola) – finanšu plānotājs mērķu sasniegšanai un skaidras naudas organizēšanai.

Paldies par lielisko pasākuma noorganizēšanu Aizkraukles novada vidusskolas skolotājām Zanei Sirmacei-Liedskalniņai, Kristīnei Baltai un IGA centram. Paldies par atbalstu uzņēmumiem AS “Virši-A”, SIA “ Apgāds Zvaigzne ABC”, SIA “Skrīveru saldumi”, SIA “Skrīveru pārtikas kombināts”, kafejnīcai “Panna”, ātrās ēdināšanas restorānam “KWB”, AS ”Swedbank”, SIA “Staburags”. Paldies par muzikālu priekšnesumu Emīlijai Zemniecei un Paulai Lukašovai!

Skolēnu mācību uzņēmumu programma (SMU) ir īpaši 4.–12. klašu skolēniem veidota mācību metode. Skolēniem tā ir iespēja, praktiski darbojoties, apgūt sava uzņēmuma izveides un vadīšanas prasmes, radīt produktus un piedāvāt tos saviem potenciālajiem klientiem. Vidēji 22 procenti programmas absolventu ir jau iesaistījušies uzņēmējdarbībā. Šajā mācību gadā reģistrēti vairāk nekā 1300 skolēnu mācību uzņēmumi 260 “JA Latvia” dalībskolās.

Cits Bazārs Aizkrauklē